Close

Descoperă secretele telomerilor sau cum îți poți prelungi durata vieții

Miracolul telomerilor…

Telo-ce ? In anul 2009, Dr. Elizabeth Blackburn primea premiul Nobel pentru Medicină pentru descoperirea telomerazei și a rolului pe care îl joacă telomerii în procesul îmbătrânirii. Această descoperire revoluționară privește așadar telomeraza, enzima care hrănește și întregește telomerii, terminații ale cromozomilor, ce  îndeplinesc rolul de a păstra tinerețea și integritatea materialului genetic. Prin urmare, lungimea și sănătatea telomerilor sunt esențiale pentru sănătatea și longevitatea organismului uman.

Pe măsură ce trece timpul, mai îmbătrânim un pic, devenind din ce în ce mai puțin viguroși, vioi și energici ! Ne alegem cu din ce în ce mai mult păr alb și cu mai multe riduri ! Dar care să fie cauzele îmbătrânirii ? Oare și gândurile ce ne străbat mintea ne fac să îmbătrânim mai repede? Iată ce își propun să afle un om de știință,  Dr. Elizabeth Blackburn, laureată a premiului Nobel pentru Medicină și Dr. Elissa Epel – expertă în psihologia sănătății și în studii privind relația dintre stress, îmbătrânire și obezitate-, în cartea lor „Miracolul Telomerilor. Noua  știință a păstrării tinereții”.

Puțină lume a auzit până acum despre telomeri, deși  aceștia fac parte integrantă din procesul de îmbătrânire pe care îl traversăm cu toții.Telomerii sunt segmente de ADN aflate la capătul cromozomilor, iar rolul acestora este să   împiedice cromozomii să se distrugă unul pe celălalt, ceea ce poate conduce la funcționarea defectuoasă a celulelor. De ori de câte ori se divide o celulă, telomerii acesteia devin mai scurți. În cele din urmă, când telomerii devin prea scurți ca să se mai poată divide,  celula va deveni nefuncțională sau va muri pur și simplu. Acest lucru se întâmplă în corpul nostru tot timpul și este legat de îmbătrânire, în sensul că telomerii sunt cei ce indică momentul morții unei celule. Deci telomerii  funcționează într-un mod linear – dacă aceștia  se scurtează, înseamnă că îmbătrânim, iar în final, când toți telomerii noștri devin prea scurți, iar celulele ne-au murit, murim și noi. Numai că lucrurile nu stau chiar așa, în sensul că omul poate interveni, acționând de așa  manieră încât telomerii să poată fi lungiți. Să însemne asta oare asta că procesul de îmbătrânire ar putea  fi încetinit sau chiar reversibil ?  Se pare că da !

Care este legătura dintre telomeri și sănătate, respectiv procesul de îmbătrânire? Unul dintre cele mai recente și elaborate studii asupra telomerilor prezintă efectul acestora asupra sănătății unei persoane. Cercetătorii au adunat mostre de salivă și fișele  medicale ale unui lot de 100.000 de persoane. Rezultatele studiului au demonstrat că telomerii care erau mai scurți decât lungimea medie au fost asociați  cu o creștere a riscului mortalității, chiar independent de tratarea unor condiții favorizante cum sunt fumatul, consumul de alcool și lipsa de educație. Studiul a arătat totodată că indivizii cu telomeri mai scurți, reprezentând 10% din cei analizați, au prezentat o probabilitate mai mare cu 23%  de a muri în decurs de 3 ani decât cei care prezentau telomeri mai lungi. Rezultatele nu au fost atât de concludente încât să răspundă așteptărilor. Oamenii de știință sunt încă nesiguri dacă lungimea telomerilor este doar un indicator în procesul de îmbătrânire, cum sunt părul alb sau ridurile sau dacă nu cumva  reprezintă un factor activ și hotărâtor pentru sănătatea unei persoane care prezintă o boală severă ca Alzheimer, sau chiar pentru decesul acesteia.

Mai intră în joc un actor important, și anume telomeraza, menționată  în introducere. Telomeraza este o enzimă care lungește telomerii și împiedică uzarea acestora prea rapid sau  prea devreme. Dat fiind diviziunea constantă a celulelor,  nivelurile telomerazei scad, ceea ce conduce la scurtarea telomerilor. Dacă știința ar găsi o cale de a crește producția de telomerază, telomerii ar rămâne lungi, ceea ce ar prelungi durata vieții, reducând riscul unor boli. Un studiu efectuat în 2010 asupra îmbătrânirii șoarecilor  și publicat în revista „Nature” pare să confirme exact această teorie. Șoarecii cărora li s-a extras telomeraza au îmbătrânit prematur și au devenit decrepiți. Dar în momentul în care li s-a inoculat această enzimă, aceștia au revenit la o stare de sănătate normală. Prin retrezirea telomerazei din celulele umane în care aceasta nu mai funcționa, a fost posibil ca procesul de îmbătrânire umană firesc să fie încetinit. „ Rezultatele acestui studiu au implicații în ceea ce privește rolul activ al telomerazei în procesul anti-îmbătrânire” , spune Ronald DePinho, geneticianul specializat în cancer, care  a condus această cercetare.

Totuși, există încă serioase îndoieli asupra rolului telomerazei  în încetinirea procesului de îmbătrânire. Pentru că s-a dovedit că telomeraza lungește într-adevăr telomerii la persoanele care suferă de cancer, dar în același timp, ea face ca tumorile existente să se dezvolte mai rapid. În acest stadiu se pare că nu există suficiente fundamente științifice care să ne asigure că telomeraza funcționează exclusiv în favoarea lungirii telomerilor și că aceasta nu are practic niciun rol în stimularea cancerului.

Cum îmi pot lungi telomerii pentru a încetini procesul de îmbătrânire? Cu cât telomerii sunt mai lungi, cu atât mai bine, susțin oamenii de știință, deși nu există încă un tablou complet și explicit  asupra modului în care lungimea telomerilor influențează modul în care îmbătrânim. Este cert însă că fiecare dintre noi poate opera anumite schimbări în propriul stil de viață pentru a-și lungi telomerii. In cele ce urmeaza, Dr. Axe indică câteva căi  naturale, anti-aging ,care ne sunt la îndemână tuturor.

  1. Controlul și reducerea stresului. O serie de cercetări au legat stressul cronic de telomeri mai scurți. Astfel, într-un studiu efectuat în 2004, un lot de femei sănătoase care erau mamele unor copii sănătoși (mame de control) a fost  comparat cu un lot de mame care aveau copii ce sufereau de boli cronice (mame stresate). În medie, s-a constatat că mamele stresate aveau telomeri care erau cu 10 ani mai scurți decât cei ai mamelor de control. Prin urmare, celulele mamelor stresate erau cu un deceniu mai bătrâne decât celulele mamelor de control. Un alt studiu, efectuat pe băieți americani de origine africană, a demonstrat că cei care proveneau din familii dezbinate și medii stresante aveau telomeri cu 40% mai scurți decât ai celor care proveneau din cămine stabile. Concluzia? Stressul cronic nu numai că îți creează o dispoziție proastă, dar și grăbește procesul de îmbătrânire într-un mod foarte real. Mișcarea fizică , somnul suficient și crearea unui regim zilnic adecvat reprezintă metode verificate de a ne diminua stresul.
  2. Practicarea meditației, a rugăciunii, a exercițiilor de tip Yoga, a acupuncturii, petrecerea unui timp cât mai îndelungat în mijlocul naturii. Un studiu din 2014 privitor la supraviețuitoarele luptei cu cancerul de sân a arătat că cele care erau implicate în exerciții de meditație, de mindfulness și care practicau yoga au reușit să-și mențină telomerii la o lungime constantă; telomerii femeilor din grupul de control care nu au efectuat niciuna dintre aceste activități s-au scurtat treptat pe durata studiului. Un studiu din 2008 pe bărbați a constatat că după 3 luni de dietă vegană , de exerciții aerobice și de management  al stressului, inclusiv yoga,  s-a intensificat activitatea telomerazei. Un studiu din 2013 a reafirmat studiul din 2008, în sensul că sus-amintitele schimbări ale stilului de viață sunt asociate cu telomeri mai lungi. Meditația îmbracă diferite forme, în funcție de personalitatea fiecăruia. Poate însemna o rugăciune pentru vindecare sau pur și simplu rezervarea unui interval al zilei pentru reflecție. Pentru alții, poate însemna să participe în mod regulat  la orele de yoga sau să-și petreacă o vreme cu cei dragi fără a fi distrași de muncă sau diferite mijloace tehnologice.  Dar orice formă ar îmbrăca meditația pe care o alegeți, e cu siguranță benefică pentru mintea și trupul nostru. Cu siguranță putem acționa asupra lungirii telomerilor, chiar dacă știința nu ne-a dezvăluit încă toate misterele acestora.
  3. Mișcare fizică regulată. Un studiu recent a arătat că o persoană care face sport prezintă probabilitatea de a avea telomeri scurți cu 3% mai puțin decât o persoană care nu face niciun fel de mișcare. Deci, cu cât se face mai mult sport , cu atât sunt mai lungi telomerii. Raportul dintre lungimea telomerilor și activitatea fizică a apărut mai pregnant la persoanele de vârstă mijlocie, ceea ce sugerează că nu este niciodată prea târziu să începi un program de fitness pentru a împiedica telomerii să se scurteze. Un alt studiu privind modul în care mișcarea păstrează tinerețea celulelor a arătat că adulții de vârstă mijlocie care erau alergători de cursă lungă (vorbim de efectuarea unui număr de cel puțin 72 km pe săptămână) a arătat că telomerii acestora erau în medie cu 75% mai lungi decât ai celor care duceau o viață sedentară. Firește, aceasta nu înseamnă că trebuie să devenim cu toții ultra maratoniști. Înseamnă totuși că a te angaja în exerciții intense regulate este în măsura să-ți asigure telomeri lungi și în formă. E cert că dacă vrei să îmbătrânești frumos, va trebui să eviți un stil de viață sedentară. Încearcă să îți găsești activități și să îți creezi obiceiuri care să-ți asigure o viață cât mai activă. Activitate fizică regulată , mai multe plimbări sau pur și simplu mișcare în timpul unor întalniri, al unei pauze de lucru  sau în timpul conversațiilor telefonice. O idee recomandată tuturor este mersul pe bicicletă întrucât un studiu efectuat pe persoane vârstnice în 2015 a arătat că acestea prezintă un metabolism, un echilibru, o memorie și reflexe mult mai bune decât a celor de aceeași vârstă, care duc o viață sedentară.
  1. Hrană anti-inflamatoare ce conține antioxidanți și vitamine și alimente care susțin activitatea creierului. Alimentele cu un grad ridicat de vitamine ne protejează celulele și telomerii de uzura oxidativă. O dietă bogată în alimente antioxidante, cum sunt diferitele boabe și anghinarea, pot încetini procesul de îmbătrânire, împiedicând sau reducând distrugerea celulelor. Se știe că îmbătrânirea „nesănătoasă” este direct legată de inflamațiile cronice, ceea ce înseamnă că cei afectați ar trebui să urmeze o dietă cu alimente anti-inflamatoare. Dieta poate consta în legume verzi, cu frunze, în legume și fructe cât mai bogate în antioxidanți (gândiți-vă să umpleți farfuria cu alimente cât mai colorate), pește și fructe de mare, carne de bună calitate (a unor animale hrănite organic), nuci, alune și semințe , ciorbă de oase, condimente cum sunt ghimbirul sau turmericul, grăsimi sănătoase, cum este uleiul de cocos și alte alimente anti-aging. Trebuie evitate alimentele și băuturile anti-inflamatoare care practic grăbesc procesul de îmbătrânire (de exemplu, toate băuturile dulci, carbogazoase, sunt asociate cu telomeri mai scurți). Grăsimile sănătoase sunt foarte importante pentru sănătatea creierului și de aceea se recomandă să urmăm din când în când dieta ketogenică. Trebuie avute în vedere de asemenea alimentele probiotice – brânzeturile fermentate  și  băuturile cum sunt kefirul sau zeama de varză acră, care susțin sistemul imunitar, activitatea creierului și digestia sănătoasă.

În plus, tratamentul cu suplimente cu  multivitamină  (preferabil fermentate ), Omega 3, uleiuri esențiale anti-aging, care să compenseze diferențele între calitatea alimentelor consumate și nevoile organismului, ar putea de asemenea să lungească telomerii, fiind opțiuni bune pentru încetinirea procesului de îmbătrânire. Un studiu a arătat că lotul de femei care folosea un supliment cu multivitamină zilnic a prezentat telomeri care erau cu 5% mai lungi decât femeile care nu utilizau aceste suplimente. Însă suplimentele nu pot înlocui avantajele pe care le au alimentele integrale reale. Același studiu a arătat că pe lângă că au utilizat suplimente, cei cercetați, care au consumat alimente bogate în vitaminele C și E, aveau telomeri mai lungi. Portocalele, ardeii grași și kale se numără printre alimentele foarte bogate în vitamina C. În ceea ce privește vitamina E, ar trebui să mâncăm migdale, spanac și cartofi dulci.

Tiparele de gândire care pot determina îmbătrânirea. Dacă putem acționa în așa fel încât să ne lungim telomerii,  există și contrariul – unele dintre acțiunile  noastre îi pot și scurta ! Și aici intră în scenă gândurile noastre. Astfel, oamenii de știință au descoperit că anumite tipare de gândire negativă pot scurta telomerii, ceea ce conduce la îmbătrânirea celulelor și moartea prematură a acestora, sporind riscul bolilor, precum este cancerul și, aducând, în ultimă instanță, moartea.  Deci, este interesant să constatăm că nu vârsta determină momentul în care se va opri ceasul nostru biologic, ci telomerii care au puterea de a ne influența durata vieții într-un mod radical. Să vedem în primul rând ce tipuri de gândire sunt legate de telomeri mai scurți.

  1. Ostilitate cinică. Dacă ți se întâmplă adesea să fii neîncrezător față de ceilalți și socotești că toată lumea vrea să-ți facă rău, înseamnă că ai o atitudine ostil cinică. Oamenii care sunt furioși și ostili sunt predispuși bolilor cardiovasculare, iar telomerii acestora sunt mai scurți. Un studiu efectuat pe 434 de bărbați și femei din SUA a evidențiat faptul că bărbații care erau mai ostili erau predispuși să aibă telomeri mai scurți și niveluri ridicate ale activității telomerazei. Telomeraza este o enzimă care permite telomerilor să se mențină sănătoși. Oamenii de știință sugerează că activitatea telomerazei era mai intensă la asemenea oameni, întrucât organismul încerca astfel să contrabalanseze efectele furiei și ale ostilității determinante pentru scurtarea telomerilor. S- a demonstrat că ostilitatea cinică are un efect mai mare asupra bărbaților decât asupra femeilor. Bărbații cinici cercetați au prezentat tensiune arterială ridicată, pe lângă că erau mai puțin optimiști și că aveau mai puține relații sociale.
  2. Pesimism. Dacă ți se pare că paharul este întotdeauna gol, înseamnă că nu faci decât să-ți sabotezi lungimea telomerilor ! Un studiu privind 35 de adulți a demonstrat că cei care își priveau viitorul într-o manieră pesimistă prezentau telomeri mai scurți decât cei care aveau o viziune optimistă. Un studiu mai larg efectuat pe 1010 bărbați a scos în evidență faptul că cei care manifestau atitudini mai pesimiste prezentau telomeri mai scurți, chiar după ce își trataseră cu succes anumite probleme de sănătate.
  3. Despicarea firului în patru. Rememorezi certurile sau te tot întrebi dacă nu cumva ai greșit când te-ai exprimat într-un anumit fel la cutare întâlnire? Nu faci decât un mare deserviciu telomerilor tăi ! Dacă reflecția sănătoasă este necesară pentru a ne împiedica să facem anumite greșeli, există o mare diferență între a cugeta pentru a lua decizia cea mai bună și a despica firul în patru. Pentru că această din urmă acțiune nu conduce niciodată la nicio concluzie, te găsești mereu în situația de a te gândi și de a te stresa privitor la aceleași lucruri, fără să întrevezi nicio soluție. În unul dintre studiile efecuate de autoare, s-a constatat că mame sănătoase, care aveau copii bolnavi și care se raportau mereu la evenimente stresante, prezentau cantitați mai mici de telomerază în celulele lor. Se știe deja că stressul cronic este extrem de nociv pentru corpul nostru, afectându-ne creierul, sporind riscul de boală și reducând capacitatea de apărare a sistemului nostru imunitar. Știm acum că stressul cronic grăbește și procesul de îmbătrânire.
  4. Refularea. Alt tipar de gândire care determină telomerii să îmbătrânească mai repede este cel al refulării gândurilor, ceea ce pare să contrazică despicarea firului în patru. Dacă aceasta din urmă am văzut că este nocivă, nu ar trebui oare ca suprimarea din gândirea noastră a unui eveniment stresant să fie benefică? Ei bine, nu e chiar așa. Energia și stressul pe care le consumi în încercarea de a îndepărta anumite gânduri din minte îți afectează organismul într-un mod negativ. Dacă în loc să tratezi o problemă vei încerca să pretinzi că aceasta nu există, mintea și trupul tău vor consuma foarte  mult timp în această încercare, creând încă mai mult stress. Și acest ciclu nu se sfârșește niciodată! Astfel, un alt studiu a scos la iveală faptul că evitarea gândurilor și emoțiilor negative poate conduce la telomeri mai scurți.
  5. Minte rătăcitoare. Dacă nu acorzi întreaga ta atenție lucrurilor pe care le faci, ți se vor scurta telomerii. Un studiu efectuat pe 250 de femei a relevat că cele care prezentau un deficit de concentrare aveau telomerii considerabil mai scurți decât celelalate, indiferent de nivelul de stress din viața lor. Acest lucru se întâmplă pentru că atunci  când nu ești angajat cu întreaga ta minte într-o acțiune, nu ești la fel de implicat și de fericit ca atunci când te concentrezi. Este incredibil să vezi cât de mult este influențat corpul de gândurile noastre. Și dacă gândurile îți rătăcesc frecvent către lucruri negative… ei bine, e clar unde vei ajunge, nu?

In concluzie, ne fac gândurile noastre  să îmbătrânim mai repede? Da, dar nu și dacă reușim să ne menținem telomerii lungi și în formă !

Cu toții avem zile proaste, ba mai mult, putem avea chiar săptămâni sau luni întregi proaste. Ceea ce  nu înseamnă că trebuie să ne  lăsăm pradă gândurilor negre ! Ne fac gândurile negative  să îmbătrânim mai repede ? Numai dacă nu avem o strategie de apărare bine pusă la punct !

Practicarea unor exerciții mentale cum sunt “mindfulness”  sau meditația, ne pot ajuta să tratăm gândurile stresante într-un mod productiv. Aceste exerciții reduc stressul și ne permit să ne păstrăm calmul în cele mai dificile situații. Sigur că alături de aceste practici merită cercetată toata gama de remedii naturale (din care fac parte, de exemplu, uleiurile esențiale), împotriva stressului.

Mișcarea fizică nu  numai că ne fortifică corpul, dar menține și lungimea optimă a  telomerilor. Se știe că atunci când facem exerciții fizice, producem endorfine, ceea ce ne ajută să ne simțim mai bine.

In fine, e important de asemenea să știm cum să ne alimentăm celulele cu substanțe nutritive având grijă să consumăm hrană bogată în antioxidanți – de exemplu, legume și fructe.

“Fiecare celulă din corp îți ascultă gândurile !”. Nimic mai adevărat când vorbim despre procesul de îmbătrânire !  Unul dintre secretele luptei împotriva bătrâneții ? Scapă de gândurile negre !

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Politica noastră a fost actualizată în conformitate cu Regulamentul RGPD al Uniunii Europene! Prin accesarea și utilizarea site-ului, vă dați acordul cu privire la Termenii și Condițiile de utilizare! Acest site folosește cookies! Pentru a afla mai multe detalii, vă invităm să citiți: ”Termeni și Condiții!”

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close