Close

Dieta ketogenică

Această dietă reprezintă una dintre metodele cele mai eficiente de slăbire. Ea permite organismului să ardă grăsimile prin consumul anumitor alimente sărace în carbohidrați, dar contribuie și la îmbunătățirea stării generale de sănătate. Folosind această dietă, organismul se va obișnui să se alimenteze cu grăsimi în loc de carbohidrați, așa cum se întâmplă de obicei, ceea ce va conduce la o talie mai subțire în timp foarte scurt. În esență, această dietă face în așa fel ca nevoile noastre zilnice de calorii să provină din grăsimi și proteine, în timp ce consumul de carbohidrați este redus drastic. Înainte de a explica cum funcționează sistemul, trebuie să înțelegem ce înseamnă ketoza. Aceasta se referă la  starea naturală în care intră organismul când se alimentează în exclusivitate din grăsimi, ceea ce se întâmplă când ținem post sau când ne restricționăm în mod substanțial consumul de carbohidrați. Pierderea greutății apare când organismul începe să funcționeze folosind această “ roată de rezervă”, reprezentată de depozitele de grăsimi.  Termenul de “keto” din adjectivul “ketogenic” provine de la acele molecule pe care organismul le produce, numite ketone; acestea acționează ca un combustibil pentru organism, în condițiile în care nivelurile zahărului din sânge sunt scăzute. Această situație apare după ce ai redus consumul de carbohidrați (întrucât aceștia sunt cei care se transformă în zahărul din sânge) sau în urma unei perioade de post. Ficatul este cel ce produce ketonele din grăsime, înainte ca organismul să înceapă s-o utilizeze pentru funcționarea diferitelor procese și organe din interiorul său, inclusiv în activitatea creierului.

Important este să reținem că scopul regimului ketogenic este să se asigure că organismul folosește grăsimile drept combustibil. Aceasta înseamnă că nivelul carbohidraților ajunge atât de scăzut, încât organismul nu îi mai poate folosi ca sursă de energie, intrând într-o stare de ketoză și folosind ketonele în locul acestora. În esență, ceea ce se întâmplă când urmezi o dietă ketogenică este că nivelurile de insulină scad foarte mult, arderea grăsimilor crește, iar depozitele de grăsime încep să fie utilizate. Pe scurt, îți programezi organismul să ardă grăsimi intensive, prin reducerea drastică a consumului de carbohidrați. Dieta ketogenică permite organismului să intre în ketoză și să beneficieze de toate avantajele unui post, în timp ce  ți se permite în continuare să mănânci. Mulți cred că atât organismul cât și creierul au nevoie de carbohidrați ca să supraviețuiască, pentru că se știe că aceștia ne oferă energie. Dar dacă creierul nu are carbohidrați pe care să îi ardă, va arde ketonele în schimb. Organismul nostru a evoluat în acest fel pentru că poate înmagazina carbohidrații doar pentru 2 zile. Așa că, dacă nu mănânci câteva zile, iar creierul ar fi programat să funcționeze  numai cu carbohidrați, s-ar găsi repede în situația de a rămâne fără resurse. Asta ar însemna ca activitatea creierului să înceteze complet, ceea ce ar distruge întregul nostru organism. Însă organismul nostru este mult mai complex și mai inteligent. Știind că noi avem mereu depozite de grăsime, organismul a inventat o cale de a le utiliza pentru a ne permite să funcționăm chiar dacă nu mâncăm, iar soluția pe care a găsit-o este ketoza. Noi nu avem cu adevărat nevoie de carbohidrați ca să supraviețuim, întrucât creierul poate funcționa foarte eficient cu ketonele pe care ficatul le-a produs din grăsime.

      AVANTAJELE DIETEI KETOGENICE

  1. Vei slăbi pentru că așa cum am arătat anterior, corpul tău folosește grăsime drept combustibil pentru că tu nu îi dai suficienți carbohidrați, ceea ce înseamnă că îți folosești „roata de rezervă”. Nivelul tău de insulină, pentru că aceasta este cea care înmagazinează grăsimea, scade de asemenea, făcând ca organismului să îi fie mai greu  ca tu să te îngrași.
  2. Se va înregistra un risc redus de diabet de tip 2. Studiile științifice au arătat că dieta ketogenică este utilă pentru toți cei care au predispoziție către diabet și chiar pentru cei care suferă deja de diabet de tip 2, dar care nu se află pe medicație cu insulină. Cercetările au arătat că dietele cu nivel scăzut de carbohidrați, cum este cea ketogenică, care reduc consumul de boabe și zaharuri procesate, reduc într-o mare măsură și factorii de risc pentru diabetul de tip 2. Aceasta se datorează faptului că dieta scade nivelurile zahărului din sânge și reduce efectele negative ale valorilor mari ale insulinei.
  3. O mai bună concentrare mentală este un alt avantaj al dietei ketogenice întrucât ketoză înseamnă că mai multe ketone se îndreaptă către creier, cu mai puține oscilații ale nivelului zahărului din sânge. Totodată se reduce nivelul de stress și îngrijorare. Mulți cred că sănătatea creierului nu poate fi menținută în lipsa carbohidraților, ceea ce este adevărat doar dacă nu ai ketone în organism. După câteva zile de adaptare la dieta ketogenică, timp în care ați putea întâmpina dificultăți de concentrare, creierul dumnneavoastră va sfârși prin a se obișnui să nu mai folosească carbohidrați drept combustibil și dumneavoastră veți culege roadele, respectiv o putere de concentrare sporită.
  4. Micșorarea poftei de mâncare. O problenă obișnuită cu cele mai multe diete și unul dintre principalele motive pentru care acestea eșuează, este că te fac să-ți fie foame mereu și, în consecință, să renunți la ele. Cu dieta ketogenică nu se întâmplă însă așa, ci exact invers.

Procentul de calorii pe care îl presupune dieta ketogenică zilnică va consta în carbohidrați (5%), grăsimi (75%) și proteine (20%), ceea ce se măsoară prin consumul de macronutrienți. În acest sens, există un keto-calculator pe internet care te ajută să-ți calculezi acest consum. Pentru începerea efectivă a unui program individualizat, este recomandabil să apelați la persoane avizate, medici sau nutriționiști cu experiență, cum este domnul Cristian Margarit ( http://www.cristianmargarit.ro/).

Politica noastră a fost actualizată în conformitate cu Regulamentul RGPD al Uniunii Europene! Prin accesarea și utilizarea site-ului, vă dați acordul cu privire la Termenii și Condițiile de utilizare! Acest site folosește cookies! Pentru a afla mai multe detalii, vă invităm să citiți: ”Termeni și Condiții!”

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close